Når man går på slankekur og taber sig meget, er fedt ikke det eneste man mister; mange mister også knoglevæv. Dette er specielt problematisk for midaldrene kvinder, der både bekymrer sig om overvægt og knogleskørhed. Nu har forskere fra University of Illinois fundet frem til, at en diæt med mere protein end konventionelle diæter mindsker tabet af knoglevæv betragteligt.
I forsøget blev knoglescanninger brugt som målestok for tabet af knoglemasse og forsøgspersonerne blev delt i to grupper. Den ene gruppe fik en høj-protein kost med mange mejeriprodukter, og den anden gruppe fik en almindelig diæt efter kostpyramiden. Forsøget blev inddelt i to faser. Første fase med fire måneders vægttab og derefter otte måneders vægtvedligeholdelse.
Knoglevævet blev undersøgt ved forsøgets start, efter fire måneder, efter otte måneder og ved slutningen af forsøget efter 12 måneder. Forskerne fandt frem til, at knoglevævet var stabilt hos den gruppe, der fik den proteinrige diæt. Den anden gruppe havde et tab i knoglevæv i løbet af den 12-måneders periode.
Forskerne mener, at det er kombinationen af protein, calcium fra mejeriprodukterne og det ekstra D-vitamin, der kommer fra mælkeprodukterne, der er skyld i at knoglevævet holdes stabilt.
Tidligere har man set, at der udskilles mere calcium i urinen, hos personer, der følger en høj-protein kost, og man har derfor ment, at dette kunne skyldes nedbrydningen af knoglevæv. I dette forsøg fandt man også forhøjede værdier af calcium i urinen, men dette skyldtes altså ikke knoglenedbrydning. Forskerne fra University of Illinois forklarer det derimod med en øget optagelse af calcium i mave/tarmkanalen.
Log ind
Profilmenu