En undersøgelse fra Greens analyseinstitut foretaget for Børsen viser at flere og flere almindelige danskere er blevet kulhydratforskrækkede, skriver Politiken. De bekender sig i stigende grad til kulhydratfattige kure, der foreskriver at man skal spise mere protein og fedt og næsten ingen kulhydrater.
En af de mere populære kure er Atkins-kuren, der er ekstremt kulhydratrestriktiv. Kuren er beskrevet i Dr. Atkins ”New Diet revolution”, der er solgt i mere end 45 mio. eksemplarer. Det gælder om at undgå fødevarer som brød, frugt, grøntsager og kartofler, og samtidig spise løs af fx. kød, ost og smør. Det er noget mange danskere kan forstå, fremfor kedelige kure med grapefrugt og urtethe. I følge Netdoktor.dk mangler der stadig solide videnskabelige beviser for kurens effekt, men nyere studier tyder dog på at kuren kan fremkalde et vægttab. Forskere er dog stadigt bekymrede for, om kuren på længere sigt vil øge ricikoen for diabetes og blodprop i hjertet.
Disse kulhydratfattige kure går imod de officielle danske kostråd, der netop anbefaler at spise groft brød, pasta, kartofler, gryn eller ris hver dag. Ved at skære så radikalt ned på kulhydraterne, som eks. Atkinskuren foreskriver, risikerer man, at gå glip af en mængde vigtige næringstoffer og mineraler.
Samtidig, mener eksperter, at der også er en risiko for at overspise, idet man kommer til at mangle den gode mættende fornemmelse, man netop får fra kulhydraterne. Dette modsiges igen af andre eksperter, der mener at en af grundene til at kuren virker, er at proteiner mætter bedre end kulhydrater. Det er ikke let...
Log ind
Profilmenu