World Cancer Research Fund har udgivet en Expert Report, der har været under udarbejdelse i 6 år. Alt tilgængeligt forskningsmateriale om kræft har været inddraget. Til at begynde med blev 500.000 studier skimmet ned til 22.000. 7.000 af disse studier mødte de jernhårde krav, der blev stillet for at komme med i rapporten. Dette arbejde blev varetaget af 9 uafhængige universiteter og de videregav de 7.000 studier til et ekspertpanel, bestående af 21 af verdens mest anerkendte kræfteksperter. De gennemgik materialet og drog på denne baggrund konklusioner, der mundede ud i retningslinjer og anbefalinger.
En af disse anbefalinger har været meget fremme i medierne de sidste par dage: Spis mindre rødt kød. Grill-tiden er over os; vi smækker alle bøffer på grillen, så anbefalingerne er nok på sin plads.
Samtidig skal vi undgå at skylle bøfferne ned med for mange øl eller tage et glas vand i stedet for rødvinen. Anbefalingerne fra WCRF er, at mænd max. drikker 2 genstande og kvinder kun en om dagen. Dette er endnu skrappere end de danske sundhedsmyndigheders anbefalinger. Men du skal ikke skifte øllerne ud med cola, for et andet råd er at undgå sukkerholdige drikkevarer.
På WCRF´s hjemmeside kan du læse uddybende om alle anbefalingerne http://www.wcrf-uk.org/
Log ind
Profilmenu